شنبه 1 اردیبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024
image

آزمون وكلا 22 اسفند برگزارميشود

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقي- قضايي گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر كوشا رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري در نشست خبري صبح امروز خود اظهار كرد: ما تلاش كرديم تا از ابتداي دوره تمام وظايف خودرا انجام دهيم.
وي ادامه داد: كار اصلي ما با سه قوه است ما با قوه مقننه و مجريه از يك سو و يا قوه قضائيه از سويي ديگر بايد ارتباط داشته باشيم و تعامل خاصي برقرار كنيم.

كوشا با اشاره به مشتركات كانون با قوه قضائيه گفت: همواره از ما انتظار همكاري دارند، اما آن ها با ما تعامل كمتري دارند قوه قضائيه و كانون هر دو استقلال دارند و ما هيچگاه مسئله استقلال را با هيچ وسيله اي معامله نمي كنم.

هرجاي قانون كانون وكلا كه مشكل داشته باشد آن را برطرف مي كنيم

وي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره شفاف سازي كانون و اظهارات سخنگوي قوه قضائيه مبني بر عدم شفافيت در كانون گفت: ما از قوه قضائيه مي خواهيم اگر جايي شفافيت وجود ندارد به ما اعلام كند تا آن را اصلاح كنيم قانون مي گويد پيشنهاد بايد از سوي كانون باشد.

كوشا ادامه داد: قانون هرچه قديمي تر باشد باز هم بايد اجرايي شود اگر گفته مي شود در صورت عدم شفافيت قوه قضائيه وارد ميدان عمل مي شود، به ما بگويند كجاي قانون مشكل دارد تا آن را اصلاح كنيم نهاد وكالت خود از همه موضوعات با خبر است.

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري تصريح كرد: پر كردن خلا ها بايد قانوني باشد مرجع پيشنهاد دهنده و تصويب كننده دو موضوع متفاوت از يكديگر هستند مرز ما در دموكراسي قانون است.

وي با بيان اينكه نكته اول مشترك ما و قوه قضائيه استقلال است گفت: اشتراك دوم دفاع است، ما در محاكم بايد از موكل خود دفاع كنيم و آن ها هم بايد از طرفين دعوا دفاع كنند و مي گوييم كه حقوق دفاعي وكيل بايد مورد دفاع قرار گيرد و در قانون اساسي به حقوق مردم اشاره كرده است و حق انتخاب وكيل براي طرفين در دادگاه بايد لحاظ شود.

كوشا ادامه داد: من به رئيس قوه قضائيه گفتم براي تحول بايد به حقوق بشر بازگرديم و به همين دليل تبصره ماده 48 در دادگاه هاي ويژه اصلاح شده است.

نظارت بر وكلا را از طريق كميسيون هاي داخلي خودمان انجام مي دهيم

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري با بيان اينكه نظارت بر وكلا بايد افزايش يابد اظهار كرد: ما معتقديم كه اين نظارت را خودمان بايد افزايش دهيم و از طريق كميسون هاي نظارت ودادسرا هاي انتظامي نظارت را اجرايي ميكنيم.

وي ادامه داد: من از قوه قضائيه ميخواهم به جاي آنكه از بيرون نظارت كنند به ما كمك كنند تا سيستم هاي نظارتي ما از درون كانون تقويت يابد درحال حاضر دادسرا هاي ما فعال هستند.

كوشا اظهار كرد: نهاد وكالت از سال ها پيش ايجاد شده است و خودش با متخلفان برخورد مي كند، زيرا برخورد با وكيل متخلف جز برنامه هاي خود ما است و اگر قوه قضائيه بخواهد نظارت كند آنرا قبول نداريم.

دخل و تصرف در آئين نامه كانون وكلا خلاف قانون است

وي تصريح كرد: ما با اصلاح آيين نامه مشكلي نداريم و خودمان آيين نامه پيشنهادي به معاون حقوقي قوه قضائيه ارائه كرديم و براساس قانون اگر قوه قضائيه مواردي درباره آيين نامه مطرح كند بايد دوباره به ما بازگردد تا آنرا اصلاح كنيم، زيرا دخل و تصرف در آئين نامه خلاف قانون است چندين مرتبه از ريس قوه قضائيه درخواست ملاقات دا شته ايم، اما هنوز موفق نشده ايم.

كوشا با اشاره به سند تحول قضايي گفت: اين سند در گام دوم انقلاب اسلامي ابلاغ شده و بسيار خوب است و بر اساس اصل قانون اساسي 7 ماموريت اساسي تدوين شده، اما در اين ميان سوالاتي بوجود آمده است.

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري گفت: در اين سند گفته شده كه توسط نخبگان نوشته شده است، اما براي ما سوال است چرا از نظر وكلا كه صاحب نظران هستند استفاده نشده است و تا آنجايي كه مي دانم نظر كانون ها را از ما نخواستند.

وي ادامه داد: قوه قضائيه به دنبال اشاعه حقوق عامه است، اما من مي خواهم تا به اصل 61 قانون اساسي توجه شود اگر قوه قضائيه رضايت مندي مردم را در دادگاه ها به دست آورد ديگر به سند ها احتياجي نداريم مردم استناد آرا را مي بينند.

دادگستري خانه دوم وكلاي دادگستري است

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري با بيان اينكه با قوه قضائيه ارتباط خوبي داريم گفت: ما با قوه قضائيه ارتباط و تعامل خوبي بايد داشته باشيم و دادگستري خانه دوم ما است.

وي با اشاره به همكاري كانون و قوه مجريه گفت: ما در كميسيون تدوين لوايح قوه مجريه شركت مي كنيم و طبق قانون دفاتر وكلا مي تواند مسكوني باشد، اما اكنون لايحه اي از سوي قوه قضائيه به كميسيون تدوين لوايح رفته است و گفته شده كه كاربري دفاتر بايد اداري شود.

كوشا ادامه داد: اين بحث بايد منتفي شود و براساس قانون سابق اجرايي شود، زيرا اين لايحه قضايي نيست.

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري ضمن اشاره به همكاري كانون با قوه مقننه گفت: در مجلس چندين دغدغه داريم، زيرا كميسيون ها طرح هايي مطرح كردند كه حلقه آزادي و استقلال كانون وكلا را تنگ تر مي كند من از نمايندگان مي خواهم به جاي تنگ تر كردن حلقه كانون بايد كمك بيشتري به وكلا شود.

وي با اشاره به لايحه كسب و كار تلقي شدن وكالت اظهار كرد: سوال من از نمايندگان مجلس اين است كه آيا وكيل كسب و كار مي كند؟ شان وكيل در فصل اقتصادي قانون اساسي نيامده است وكيل براساس سوگندي كه مي خورد پروانه مي گيرد تا از حقوق موكل خود دفاع كند آيا صنوف قسم مي خورند؟ جزء نمايندگان مجلس، قاضي ،پزشك و وكيل هيچ كسبه اي قسم نمي خورد.

كوشا ادامه داد:ما آمادگي كامل براي اظهار نظر كارشناسانه داريم و اميدواريم با مجلس تعامل كنيم تا اين طرح ها عامه پسندانه باشد.

شركت 81 هزار و 508 هزار نفر در آزمون وكلاي دادگستري

اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري درباره آزمون وكلا گفت: 81 هزار و 508 هزار نفر در آزمون شركت كردند كه قرار بود 28 آذر ماه امتحان برگزار شود، اما به 22 اسفند موكول شد.

وي ادامه داد: انشالله 22 آزمون برگزار مي شود و اگر شرايط كرونايي شديد تر شود اين افراد به كساني كه سال آينده امتحان مي دهند ملحق خواهند شد صفر تا صد آزمون وكالت با سازمان سنجش است و از نظر مراقبت و سلامتي آزمون مناسبي برگزار مي كنيم.

كوشا ادامه داد: ما محدوديت قانوني براي آزمون داريم و براي افزايش طرفيت بايد رئيس كانون استان با روساي دادگستري صحبت كند، اما محدوديت آموزشي در دادگستري ها وجود دارد سوال من اين است كه مركز وكلا چگونه با محدوديت آموزش در دادگستري ها ظرفيت خود را افزايش مي دهد.

رئيس اتحاديه سراسري كانون وكلاي دادگستري تصريح كرد: دغدغه ما بايد خروجي باشد اگر وكيلي بي سواد خارج شود به هيچ عنوان خوب نيست ما چوب مزايده به ظرفيت خود نزده اين بايد از مركز مشاوران پرسيده شود كه آن ها چگونه به كارآموزان آموزش مي دهند تمامي قصور ها نقض در آموزش است اگر آموزش نباشد خروجي نيرو ها با مشكل روبه مي شود.


insert_chart_outlined بازدید: 497
نویسنده: admin

local_offerبرچسب ها

آزمون وکالت

insert_commentنظرات

mode_comment نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید